Pil höger Pil vänster Pil ned Pil up Kaldender Stäng Ladda ned Redigera Fel Notifikation RSS Sök Stjärna Ladda upp Skriva Blixt Stopp Soptunna Vind Vågor Gran Löv Sol Stuga Vattendroppe Eld Fiskben Position Karta Statistik Glödlampa Naturlig försurning Gift Begränsad miljöpåverkan Stäng Meny Minus Plus Minus med cirkel Plus med cirkel
Hoppa till innehåll
Meny Stäng

Kommunikationer

Den första omnibussen i Sundsvall. Förare är Axel Svensson och konduktören heter Erik Nilsson. Fotograf: Okänd Bildkälla: Sundsvalls museum

Den första omnibussen i Sundsvall. Förare är Axel Svensson och konduktören heter Erik Nilsson.
Fotograf: Okänd
Bildkälla: Sundsvalls museum

Sundsvall har alltid gynnats av sitt läge mellan två älvar där man kunnat flotta timmer vid havet, där handelsvaror kunde lämnas och tas emot nära Selånger och där de gamla landsvägarna korsades.

Men i det förindustriella samhället var landsvägsresan till Stockholm ett veckoprojekt – en flaskhals i ett samhälle som behövde utveckla handel och affärstransaktioner. Tekniska framsteg under 1800-talet i form av ångmaskin, förbränningsmotor, elektricitet, telegrafi och telefoni löste problemen. Sundsvallsborna var inte sena att utnytta dem:

  • år 1865 avsändes 9 207 telegram från Sundsvall,  år 1875 27 691
  • år 1896 registrerades 73 845 resande med tåg i Sundsvall,  år 1905 110 496.

Läs mer:
Kommunikationer, anteckningar

Trafikförsörjning – artikel