Pil höger Pil vänster Pil ned Pil up Kaldender Stäng Ladda ned Redigera Fel Notifikation RSS Sök Stjärna Ladda upp Skriva Blixt Stopp Soptunna Vind Vågor Gran Löv Sol Stuga Vattendroppe Eld Fiskben Position Karta Statistik Glödlampa Naturlig försurning Gift Begränsad miljöpåverkan Stäng Meny Minus Plus Minus med cirkel Plus med cirkel
Hoppa till innehåll
Meny Stäng

Varv & rederier

Mohögs varv vid Vindskärsvarv, Skönsmon. Fotograf: Okänd Bildkälla: Sundsvalls museums fotoarkiv

Mohögs varv vid Vindskärsvarv, Skönsmon.
Fotograf: Okänd
Bildkälla: Sundsvalls museum

Det fanns ett skeppsbyggeri på Lövgrundsholmen i Klingerfjärden redan åren 1664-1679. Varv och rederier blev dock betydande näringar först 100 år senare när den snabba ökningen av trävaruexporten skapade brist på fartyg. Det första varvet i Sundsvall anlades år 1798 av Petter Mützell på Selångersåns norra strand – mittemot nuvarande Varvsgränd. Kort därefter anlade Härnösandsbon och lektorn Pehr Hellzén ett varv i Wifsta i Timrå, det som kom att heta Wifsta Varf.

Perioden 1781-1810 byggdes 74 fartyg i Sundsvall. I slutet av 1820-talet bestod Sundsvalls handelsflotta av 12-15 större fartyg och 8-10 mindre. Antalet sjömän var vid denna tid 70-100. Wifsta varf var fortfarande det största varvet, men det så kallade Nya varvet som anlades av Sundsvalls stad år 1836 var utrustat med hela 8 bäddar. Det sysselsatte ibland uppemot 300 arbetare och var därmed stadens största arbetsplats.

Läs mer:
Förteckning över varv och rederier

”G. F. Cawallin – Storredare” publicerad i Sundsvalls Tidning 1952 – artikelserie
”Sjöfart och skeppsbyggeri” publicerad i Sundsvalls Tidning 1969 – artikelserie